Activitati pentru creier care imbunatatesc memoria

Pe masura ce imbatranim, capacitatea cognitiva a mintii noatre incepe sa se deterioreze. Aceasta este parte a procesului inevitabil, natural, de imbatranire, care isi pune amprenta pe toate aspectele vieții umane. Desi nu putem preveni efectele imbatranirii, le putem incetini. Pierderile de memorie au facut obiectul miilor de studii de-a lungul anilor, dar exista unele masuri pe care le putem lua fiecare dintre noi pentru a incetini declinul cognitiv.
Iata cateva activitati aparent banale ale creierului, care pot imbunatati memoria pe termen lung:

1. Inavatarea unei limbi straine

Invatarea unei limbi noi poate aduce beneficii pe mai multe niveluri. Nu numai ca se adauga la setul de aptitudini personale, dar este, de asemenea, un exercitiu remarcabil pentru creier, care poate preveni, intarzia sau chiar inversa pierderile de memorie. Activitatile presupuse de procesul de invatare a unei limbi straine ajuta la amintirea, recunoasterea si intelegerea cuvintelor – ceea ce stimuleaza un nou nivel al functiei cognitive. Invatarea limbilor straine este ca o arma impotriva pierderilor de memorie, care dezvolta vocabularul si gramatica, dar si elementele de fluenta mentala si verbala.

2. Puzzle-uri si jocuri de cuvinte

Alte exercitii pentru creier, care imbogatesc cunostintele generale si prevenin pierderile de memorie sunt jocurile de cuvinte, rezolvarea de integrame sau alte puzzle-uri, precum sudoku sau scrabble – activitati care stimuleaza mintea cu noi cuvinte si te face sa le asociezi cu obiecte sau actiuni. In prezent, este cunoscut faptul ca jocurile de cuvinte si puzzle-urile pot reduce semnificativ riscul de aparitie a bolii Alzheimer mai tarziu in viata.

3. Muzica

Muzica si terapia prin muzica (denumita “meloterapie”) functioneaza de asemenea ca un exercitiu pentru creier, deoarece nu numai ca imbunatatesc concentrarea mentala, dar, de asemenea, sprijina functionarea cognitiva sanatoasa pe termen lung. Unele teorii sustin chiar ca ascultarea muzicii clasice ii poate ajuta pe sugari si pe copiii mici sa-si sporeasca puterea mintii si sa-si imbunatateasca fluenta verbala.
Pe de alta parte, muzica este un “tratament” contra pierderilor de memorie.
Pur si simplu asculta in timpul liber melodiile preferate, incercand sa-ti amintesti versurile, si nu vei face atlceva decat un exercitiu distractiv de memorie.

4. Lectura

Cui nu ii place sa citesca o carte buna, din cand in cand?! Se spune ca un om care nu citeste traieste doar o singura viata, pe cand unul care citeste poate trai o mie de vieti. Acesta este si motivul pentru care una dintre cele mai bune metode de a preveni pierderile de memorie, este lectura.
De la carti si eseuri, la ziare sau reviste si articole, ar trebui sa citesti orice iti atrage atentia. Un exercitiu si mai bun de intarire a memoriei este sa incerci sa-ti amintesti subiectele si povestile cartilor pe care le-ai citit cu ani in urma.

5. Sistemele mnemonice

Un sistem mnemonic este un “instrument” care te ajuta sa iti amintesti lucrurile mai usor. De exemplu, poti asocia o imagine vizuala cu un nume sau un cuvant pentru a te ajuta sa iti amintesti o persoana, sau poti asocia un acronim cu un cuvant mai mare. Pe de altă parte, aliteratiile, rimele si glumele sunt alte trei mari moduri in care poti retine mia usor nume, fapte, cifre si alte informatii esentiale.

Salut! Iti place acest post? Da-l mai departe!

Leave a Comment