lipsa_som

Efectele nocive ale lipsei somnului

Unul dintre cele mai recente documentare realizat si difuzat de canalul National Geographic vizeaza efectele nefaste pe care lipsa somului le are asupra sanatatii. Iata cateva dintre aspectele acoperite de accest documetar:

1. Cu toate ca exista o dezbatere intensa cu privire la numarul magic de ore de somn necesare unui organism sanatos, expertii recomanda in acest material opt ore.

2. Lipsa de somn este o problema grava si constanta, in societatea de astazi aflata 24/7 in continua miscare. Oamenii dorm cu mii de ore mai putin decat dormeau odata. In documentar se spune ca orele de somn sunt decimate de   cultura hiperstimulata cu atata tehnologie si atatea gadgeturi. In plus, oamenii sunt suprasolicitati, si astfel nu mai au suficient timp pentru a face lucrurile pe care si le doresc in timpul saptamanii. Ca urmare, stau pana tarziu in noapte ca sa compenseze.

3. Somnul este la fel de important ca si dieta sanatoasa, sctivitatea fizica sau purtarea centurii de siguranta in timpul deplasarii cu masina – dar multi oameni ii subestimeaza importanta.

4. Studiile au aratat ca, in cazul persoanelor care dorm mai putin de sapte ore pe noapate, creste riscul de obezitate, diabet, boli cardiovasculare  si Alzheimer. Documentarul a prezentat si cateva fragmente dintr-un interviu cu dr. David Gozal, de la Universitatea din Chicago, care s-a implicat intr-o cercetare ce urmarea legatura dintre lipsa somnului si posibila evolutie a cancerului.

5. Un alt studiu a tratat indeaproape legatura dintre lipsa somnului si cresterea in greutate. S-a constatat ca cei care dorm mai putin de patru ore pe noapte au dezvoltat un apetit mai mare pentru mancaruri grase, si consuma zilnic cu pana la 500 de calorii mai mult decat cei care dorm bine.

6. Aproape toate bolile mentale sunt asociate tulburarilor de somn, spun expertii. De fapt, lipsa somnului este omniprezenta in toate afectiunile evaluate psihiatric, de la tulburarea bipolara, la tulburari de anxietate.

7. In timpul somnunlui, creierul elimina substantele chimice toxice – si una dintre proteinele care se acumuleaza in creier, in timp ce esti treaz, este asociata cu boala Alzheimer. Jeffrey Iliff, un medic renumit de la Universitatea de Sanatate si Stiinta din Oregon, a studiat legatura dintre lipsa somnului, gandirea limpede si Alzheimer.

8. Multi factori sunt in afara controlului nostru, atunci cand vine vorba somn, in special din cauza orelor lungi de munca sau a tipului de munca prestata. Documentarul vizeaza in special problemele de sanatate ce apar la cei care lucreaza in schimburi de noapte, intrucat noaptea este foarte dificil de controlat nivelul de zahar din sange.

9. O alta problema apare la oamenii care opereaza masini la ore tarzii. “Oamenii care conduc masini, piloteaza avioane, conduc trenuri, etc. in timpul noptii trebuie sa combata programarea psihologica a creierului care ii spune ca ar trebui sa doarme la ora aceea.

10. Principala cauza a accidentelor rutiere severe este oboseala.

11. Exista un termen cunoscut sub numele de “microsomn” definit ca “un moment de somn care poate avea loc involuntar si poate dura de la 5 la 10 secunde. Microsomnul poate aparea in orice moment si poate avea consecinte fatale. Documentarul a prezentat chiar cazul unei familii care si-a pierdut viata intr-un accident rutier cauzat de un sofer extrem de obosit.

12.Adolescentii sunt biologic programati sa adoarma mai tarziu si se trezeasca mai tarziu, dar sistemul de invatamant ii forteaza pe elevi sa se trezeasca absurd de devreme. Mai multe licee din America se lupa cu sitemul de invatamant pentru a decala ora de incepere a cursurilor. Documentarul Discovery a expus cazul scolilor din Fairfax, Virginia, unde programul incepe la ora 7.20.

13. Studiile arata ca elevii de liceu care dorm mai mult au rezultate mai bune la teste si o mai mica predispozitie la depresie. Academia Americana de Pediatrie recomanda liceelor ca orele de curs sa inceapa la 8.30 sau chiar mai tarziu.

14. Una dintre cele mai infricosatoare concluzii ale documetarului a fost despre toate beneficiile pe care le putem pierde daca nu dormim suficient in timpul noptii. Somnul poate “stimula creativitatea, re-echilibra emotiile, stimula sanatatea cardiovasculara si sistemul imunitar.”

Salut! Iti place acest post? Da-l mai departe!

Leave a Comment