nerabdare

Invata sa fii calm. Cum sa ai rabdare

Multi dintre noi suntem adesea nerabdatori. Pierderea rabdarii nu ne afecteaza numai pe noi, ci si pe cei din jurul nostru. Nerabdarea creste nivelul de stres si poate provoca chiar daune fizice organismului. Lipsa radbarii afecteaza adesea si relatiile pe care le avem. Si iata, asadar, de ce este nevoie de auto-control.

Sa analizam pe scurt cateva strategii care ne pot ajuta sa fim mai rabdatori:

De ce sa ai radbare?

Oamenii adesea ii percep pe cei nerabdatori ca fiind aroganti, insensibli si impulsivi. Ei sunt adesea lipsiti de credit, pentru ca se grabesc sa traga concluzii sau ii intrerup pe ceilalti. Unii oameni prefera chiar sa evite contactul cu persoanele lipsite de rabdare tocmai din cauza abilitatilor lor slabe de comunicare.
Mai mult decat atat, persoanele cu aceste trasaturi de personalitate au mai putine sanse sa ajunga in functii de conducere, deoarece nerabdarea poate afecta iremediabil relatiile cu ceilalti – clegi, sefi, prieteni, familie, etc.

Semne vizibile de nerabdare:

Cum stii cand iti pierzi rabdarea? Veti experimenta, probabil, unul sau mai multe dintre urmatoarele simptome:

  • respiratie superficiala (respiratii scurte si alerte)
  • tensiune musculara
  • miscari anormale ale mainilor si picioarelor: tremur, pumni inclestati, etc
  • iritabilitate / furie
  • anxietate / nervozitate
  • graba
  • decizii rapide

Cum identifici cauzele nerabdarii

Daca te confrunti cu simptome de nerabdare, urmatorul pas este sa descoperi adevarata cauza. Multi dintre noi au asa-numitele “declansatoare: oameni, fraze, sau de situatii specifice (cum ar fi traficul de la ore de varf), care determina in mod regulat instalarea starii de nerabdare.
Cel mai bine ar fi sa faci o lista cu toate lucrurile care te determina sa-ti pierzi rabdarea. Daca ai probleme cu identificarea declansatorilor, incearca sa te ghidezi dupa urmatoarele sfaturi:

  • Gandeste-te la ultima data cand ai fost nerabdator. Ce a cauzat starea?
  • Intreaba-ti familia, prietenii, si colegii despre cazurile in care te-au vazut ca-ti pierzi rabdarea. S-ar putea ca ceilalti sa stie mai clar ce anume te determina sa devii nerabdator.
  • Multi oameni devin nerabdatori din cauza unor factori fizici, cum ar fi foamea, deshidratarea sau oboseala. Data viitoare cand vei simti ca incepi sa devii nerabdator, elimina acesti factori printr-o gustare sau un pahar cu apa.
  • Noteaza intr-un jurnal toate situatiile cu care te confrunti si care te fac sa-ti pierzi rabdarea. Iti va fi mai usor sa recitesti randurile scrise in momente de liniste, dupa ce ve depasi situatia.

Identificarea declansatorilor este un pas important pentru ca te ajuta se iti analizezi actiunile si sa intelegi de ce actionezi intr-un anume mod. Aceste informatii te vor ajuta ulterior sa elaborezi strategii pentru a evita sa-ti mai pierzi rabdarea.
Desigur, ar fi grozav daca ai putea evita toti factorii care creeaza disconfort; dar pentru ca adesea acest lucru este pur si simplu imposibil, va trebui sa inveti sa gestionezi sentimentul de nerabdare.

Gestionarea Simptomelor

Cand te simti nerabdator, este important sa iesi din aceasta stare de spirit cat mai repede posibil. Incearca aceste strategii:

  • Respira adanc, lent si numara pana la 10. Acest exercitiu ajuta la incetinirea ritmului cardiac, relaxeaza corpul si te distanteaza emotional de situatie. Daca sentimentul de nerabdare este prea intens s-ar putea sa fie nevoie sa repeti exercitiul.
  • Nerabdarea creste, involuntar, tensiunea in muschi. Deci, concentreaza-te pe relaxarea constienta a corpului. Din nou, incearca respiratii lente, profunde. Relaxeaza-ti toti muschii, de la degetele de la picioare pana la partea de sus a capului.
  • Invata sa-ti controlezi emotiile. Aminteste-ti ca ai posibilitatea de a alege modul in care sa reactionezi in orice situatie. Poti alege sai ai sau sa nu ai rabdare, totul tine de tine.
  • Impune-ti un ritm mai lent: vorbeste mai rar, misca-te mai incet. acest truc te va ajuta sa pari o persoana calma.
  • Practica ascultarea activa si ascultarea empatica. Asigura-te ca le oferi celor cu care discuti toata atentia ta si planifica fiecare raspuns la ceea ce spun ei.
  • Aminteste-ti ca nerabdarea ta rar ii determina pe ceilalti sa actioneze maiĀ  repede – de fapt, ea poate interfera cu abilitatea altor persoane de a efectua activitati complexe. Tot ceea ce vei face cu nerabdarea ta este sa creezi mai mult stres, ceea ce este complet neproductiv.
  • Unii oameni devin nerabdatori pentru ca sunt perfectionisti. Perfectionismul poate incetini de fapt productivitatea si creste stresul.

Salut! Iti place acest post? Da-l mai departe!

Leave a Comment