Psihologia oferirii cadourilor de Craciun

Craciunul este un moment in care se ofera si se primeste. Multi oameni gasesc ambele activitati dificile si din cauza cadourilor, care au capatat vaste semnificatii. Acestea pot fi declaratii de influenta, de putere, de gust, de simpatie, de statut sau de emotie.

Problema nu este doar carei persoane trebuie sa ii oferi un cadou sau cat de scump este, ci, cel mai important: ce fel de cadou sa oferi.

A accepta un cadou inseamna a accepta identitatea pe care o impune. Dar, din fericire, cadourile pot fi refuzate, sau cel putin schimbate. Cum spune o vorba din popor “calul de dar nu se cauta la dinti” dar mai utila pare sa fie o zicala antonima ce spune “ai grija la grecii care aduc daruri”.

Cadourile pot avea calitati simbolice – un ceas de aur pentru o calatorie sprancenata, un set de valize pentru o vacanta lunga. Exista si cadouri de tip “sugestie” – deodorante pentru cei cu probleme de miros, cosmetice pentru cei care au probleme cu pielea, un ceas pentru cei care obisnuiesc sa intarzie.

Multe “cadouri gluma” sunt de acest fel. “Cadourile gluma” pot reflecta o relatie destul de nesigura, precum si un indiciu. Unele cadouri pot fi o expresie a vinovatiei: daca tot anul ai neglijat persoana respectiva, incerci oarecum sa te revansezi printr-un cadou frumos la final de an.

Schimbul de cadouri primite cu un produs mai adecvat este o forma acceptabila de refuz. Dupa Craciun, magazinele sunt pline de oameni care returneaza (sau schimba) cadourile, si asta demonstreaza cat de prost merge acest proces de oferire de cadouri cu ocazia sarbatorilor.

Problema principala este ca, de cele mai multe ori, cadourile sunt alese ca sa “arate” in loc sa “comunice” ceea ce simti pentru persoana respectiva. Cadourile reprezinta una dintre modalitatile prin care imaginea pe care ceilalti o au despre noi in mintea lor este transpusa materialist. Cel care ofera un cadou trebuie sa fie suficient de constient social pentru a sti cui sa ofere cadoul, cand si cum, trebuie sa aibe incredere in gusturile proprii si sa stie cum se va putea interpreta mesajul transmis de cadoul oferit.

Tocmai pentru ca alegem sa le orefim celorlalti ceva “adecvat”, asa cum il percepem noi, oamenii primesc des acelasi tip de cadou. Insa, in momentul in care o persoana primeste cadouri diferite, de la diverse persoane, inseamna ca imaginea sa in ochii celorlalti este una neclara.
Asa se explica si dezamagirea multor femei atunci cand primesc drept cadou diverse ustensile casnice.

Un cadou poate fi o modalitate de a-l domina pe celalalt, mai ales daca el nu are posibilitatea de a intoarce gestul. Ocazional, oamenii fac cadouri mult prea generoase, cu intentia de a-l face pe celalalt sa se simta dator.

Chiar si cadourile reciproce poate fi vazute ca un act de razboi, daca se incalca regula de valoare aproximativa – care spune ca: trebuie sa oferi inapoi un cadou de aproximativ aceeasi valoare monetara, ca cel pe care il primesti.
In unele grupuri, solutia la aceasta dilema este sa se stabileasca un buget limita in care sa se incadreze fiecare cadou.

Obiectele de imbracaminte reprezinta cel mai popular, dar de multe ori cel mai versatil, cadou. Hainele ii descriu pe destinatari ca varsta, sex, aspect si stil, si se pot oferi ambelor sexe cu succes. Ele exprima, de asemenea, si cat de mult cel care ofera cadoul il intelege pe cel caruia i-l da. Cu toate acestea, acest tip de cadouri prezinta cel mai mare risc de refuz, daca sunt cumparate in marimea gresita, sau culoarea nepotrivita. O astfel de eroare demonstreaza ca cel care cumpara cadoul nu cunoaste destul de bine persoana careia il ofera sau pur si simplu nu are gusturi.

Cadourile intangibile sunt mai rare. Cele mai multe sunt obiecte, care pot fi impachetate si afisate. Se pare ca mai putin de 2% din cadouri sunt facute manual, iar acestea sunt in mare parte realizate de copiii mici si oferite parintilor si bunicilor. Ideea de a oferi un cadou plin de umor ramane si ea mai indepartate – oamenii prefera sa ia foarte in serios acest obicei in perioada sarbatorilor.

Cadourile difera enorm in multe dimensiuni, dar cateva caracteristici le fac deosebit de valoroase:

1. Istoria personala: Cadourile care au valoare nostalgica sunt foarte speciale. Acestea pot fi o mostenire de familie, sau obiecte care au apartinut unei persoane celebre.

2. Sacrificiul: Unele daruri, cum ar fi articole artizanale, iau mult timp si efort pentru a fi create. Obiectele sculptate, cusute, brodate sau pictate pot avea o valoare monetara mica, insa cu o enorma valoare emotionala pentru cel care le primeste.

3. Surpriza: Darul neasteptat este special si apreciat pe masura tocmai din cauza faptului ca este surpriza. Surpriza poate fi momentul in care este oferit, modul in care este oferit si persoana care il ofera. miresele, de exemplu, descriu darurile de nunta ca fiind banale, tocmai pentru ca le lipseste acel element de spontaneitate.

4. Dorinta de a ajuta: Cand un cadou este oferit cu intentia de a-l bine-dispune sau de a-l ajuta pe cel care il primeste, scopul lui este de substitui oarecum prezenta fizica a persoanei care il ofera.

5. “Cadoul perfect”: Cu cat oamenii se cunosc mai bine, in termeni de valori, gusturi, personalitate, cu atat mai mari sunt sansele ca darul sa fie potrivit.   Un cadou perfect este acela pe care cineva si-l doreste, insa nu l-ar cumpara singur. Pe scurt, cadourile ideale sunt cele care nu isi pierd valoarea sentimentala nici dupa multi ani.

Nu pare sa existe nici o legatura intre costul unui cadou si masura in care acesta este apreciat. Cel mai bun indiciu despre cat de mult va fi apreciat un cadou este cantitatea de timp si energie investite in alegerea si cumpararea lui.

Salut! Iti place acest post? Da-l mai departe!

Leave a Comment